STORITVE, POVEZANE S ČIŠČENJEM GREZNIC IN MKČN
Greznična blata in blato iz malih komunalnih čistilnih naprav (MKČN) vsebujejo velike količine organskih snovi, nitratov in okolju ter zdravju škodljivih snovi, zato se morajo čistiti na čistilnih napravah, kjer se razgradijo in posledično ne onesnažujejo našega okolja. Zaradi potencialnih negativnih vplivov, ki jih lahko imajo na okolje, državna Uredba o odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode (Uradni list RS, št. 98/15, 76/17, 81/19, 194/21, 44/22 – ZVO-2; v nadaljevanju Uredba) predpisuje redno in obvezno praznjenje greznic in MKČN najmanj enkrat na tri leta.
Komunala Tolmin d.o.o. je izvajalec javne službe odvajanja in čiščenja komunale in padavinske odpadne vode (v nadaljevanju: izvajalec javne službe) v občinah Tolmin, Kobarid in Bovec. V okviru te službe se izvajajo tudi storitve, povezane s čiščenjem nepretočnih greznic, obstoječih greznic in MKČN ter obdelavo grezničnega blata in blata na centralni čistilni napravi.
Komunala Tolmin d.o.o. je z letom 2025 pričela z izvajanjem vsebinskih zahtev Uredbe, to je zgoraj navedene storitve, ki zajema praznjenje nepretočnih greznic, obstoječih greznic in MKČN ter obdelavo prevzetega blata, in uvedla nov način obračunavanja omenjenih storitev za območja brez javne kanalizacije, in sicer v skladu z Uredbo o metodologiji za oblikovanje cen storitev obveznih občinskih gospodarskih javnih služb varstva okolja (Uradni list RS, št. 87/12, 109/12, 76/17, 78/19, 44/22 – ZVO-2) po predhodni potrditvi cen za »storitev čiščenja greznic in MKČN« s strani vseh občinskih svetov v občinah, kjer se opravlja obvezna gospodarska javna služba odvajanja in čiščenja komunalnih odpadnih voda.
Prav tako se je v skladu z Uredbo spremenil sistem praznjenja grezničnega blata iz nepretočnih greznic, obstoječih greznic in blata iz MKČN, ki sedaj poteka v skladu z izdelanim in v naprej znanim terminskim planom po posameznih naseljih in občinah. Spremenjeni način dela omogoča sistematičen in kontinuiran pristop k izvajanju storitev javne službe. V zvezi s tem ste uporabniki (lastniki, najemniki itd.) dolžni poskrbeti za redno praznjenje blata, Komunala Tolmin d.o.o. pa je kot izvajalec javne službe dolžna zagotoviti opravljanje storitve ter o tem voditi ustrezne evidence in izdelati poročila, ki jih narekuje Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo RS.
IZVAJANJE STORITVE, POVEZANE S PRAZNJENJEM IN OBDELAVO TER NJEN POTEK
Praznjenje greznic in MKČN Komunala Tolmin d.o.o. izvaja sistematično od ponedeljka do petka v delovnem času podjetja in skladno z vnaprej določenim operativnim programom po občinah in posameznih naseljih. Prevzeto blato iz greznic in MKČN se glede na občino opravljene storitve, odpelje v obdelavo na: CČN Tolmin, CČN Kobarid, CČN Bovec.
Obvestilo o praznjenju greznic in MKČN uporabniki prejmete po pošti na naslov vsaj 15 dni pred pričetkom praznjenja skupaj s terminom praznjenja. Uporabniki imate po dogovoru z izvajalcem javne službe pravico do enkratne prestavitve najavljenega časa izvedbe praznjenja greznice ali MKČN. O zahtevi za spremembo časa izvedbe storitve morate uporabniki sporočiti čim prej, najkasneje pa 8 dni pred napovedanim praznjenjem, in sicer na tel. št. 05/38 19 324 ali e-mail ales.rutar@komunala-tolmin.si. Termin praznjenja se lahko prestavi samo enkrat, izvajalec javne službe pa mora storitev opraviti najpozneje v 30 dneh po izraženi zahtevi.
Če uporabniki ne zahtevate prestavitve termina opravljanja storitve skladno s predhodnim odstavkom in s tem zaradi odsotnosti onemogočite izvedbo storitve, ali če izvajalcu javne službe iz kakršnega koli drugega razloga ne omogočite izvedbo storitve, se šteje, da je bila storitev opravljena. Naslednje plansko praznjenje bo Komunala Tolmin d.o.o. opravila ponovno čez tri leta. Če boste uporabniki želeli opraviti praznjenje greznice oziroma MKČN naknadno, boste morali poravnati strošek prevoza/premika (ne pa čiščenja blata na CČN) po veljavnem ceniku Komunale Tolmin d.o.o..
Uporabniki greznice ali MKČN morate izvajalcu javne službe omogočiti nemoten dostop do greznice ali MKČN, ogled greznice ali MKČN, posredovati podatke o velikosti greznice ali MKČN, informirati izvajalca javne službe o morebitnih specifikah, vezanih na praznjenje ter omogočiti praznjenje. Uporabniki greznice ali MKČN po izvedbi praznjenja podpišete potrdilo o storitvi in izjavo. Izvajalec javne službe izroči en izvod dokumentov uporabniku.
Praznjenje greznic in MKČN se praviloma izvede ob prisotnosti uporabnikov, lahko pa tudi brez njihove prisotnosti, če se z izvajalcem javne službe to predhodno dogovorite. Uporabniki morate omogočiti neoviran dostop do greznic in MKČN (lokacija greznice oziroma MKČN mora biti znana, na dostopnih poteh je potrebno odstraniti vse ovire, ki bi potencialno ovirale dostop specialnega vozila, pokrovi morajo biti vidni – odkopani, upravljavce specialnega vozila je potrebno opozoriti na potencialne nevarnosti poškodb, tudi zaradi podzemnih objektov in inštalacij). V tem primeru izvajalec javne službe pusti en izvod dokumentacije o izvedenem praznjenju v poštnem nabiralniku.
V primeru, da posamezno gospodinjstvo nima urejenega odvajanja in čiščenja komunalne odpadne vode, ker greznica sploh ni zgrajena ali pa je tako zelo poškodovana, da se storitve praznjenja ne bi dalo opraviti, morate uporabniki to sporočiti izvajalcu javne službe takoj po prejemu obvestila o praznjenju. Prav tako ste uporabniki dolžni izvajalca javne službe obvestiti, da je greznica ali MKČN z uporabo specialnega vozila za praznjenje nedostopna. V primeru višje sile, kot so neprimerne vremenske razmere, začasna neprevoznost poti do greznic ali MKČN in nepričakovane okvare specialnega vozila za praznjenje, bo Komunala Tolmin d.o.o. uporabnike pisno obvestila, da izvedbo storitve prestavlja na nov termin.
POMEMBNI PODATKI O STORITVI PRAZNJENJA IN OBDELAVE TER NJEN OBRAČUN
Uporabnikom greznic in MKČN se storitev praznjenja in obdelave obračunava akontativno mesečno na položnici. Obračunska osnova za posamezno odjemno mesto je m3 dobavljene pitne vode.
Na območjih, kjer objekt ni priključen na javni vodovod in se poraba pitne vode ne ugotavlja z obračunskim vodomerom, se storitev obračunava na podlagi števila stalno in začasno prijavljenih oseb, ob upoštevanju normirane porabe pitne vode, ki znaša 0,15 m3/osebo na dan oz. 4,5 m3/osebo na mesec.
Na območjih, kjer je objekt priključen na javni vodovod in se poraba pitne vode ne ugotavlja z obračunskim vodomerom, se storitev obračunava v pavšalni mesečni višini ob upoštevanju normirane porabe pitne vode, ki znaša 1,2 m3 na dan. Enako velja tudi za objekte, za katere količine dobavljene pitne vode ni mogoče ugotoviti (objekt ni priključen na javni vodovod in nima obračunskega vodomera ter je brez stalno ali začasno prijavljenih oseb).
Za potrebe objektov, za katere se poraba pitne vode ne ugotavlja z obračunskim vodomerom, lahko uporabniki namestite namenske in certificirane obračunske vodomere, ki jih dobavi in namesti Komunala Tolmin d.o.o. ter dejansko porabo pitne vode sporočate Komunali Tolmin d.o.o. enkrat letno, ko se vam bo glede na zaračunano medletno akontacijo izvedel poračun.
V sklopu akontativno plačanih storitev odjemnemu mestu v obdobju treh let pripada:
Male komunalne čistilne naprave do 50 PE (MKČN)
- največ trikratno praznjenje in obdelava blata v triletnem obdobju za uporabnike MKČN (več kot eno praznjenje samo pod pogojem, da je kapaciteta MKČN v skladu s pravili oz. številom stalno ali začasno prijavljenih v gospodinjstvu).
Obstoječe pretočne greznice
- eno praznjenje in obdelava grezničnega blata iz pretočne greznice v triletnem obdobju.
V kolikor se v triletnem obdobju pojavi potreba po dodatnem praznjenju pretočne greznice in je le-ta v skladu s standardom (SIST DIN 4261 – del 1 in SIST EN 752-1: 1995), se za drugo in vsako naslednje praznjenje dodatno zaračunava samo strošek premika specialnega vozila po veljavnem ceniku Komunale Tolmin d.o.o.
Nepretočne greznice
- praznjenje in obdelava grezničnega blata iz nepretočne greznice ob vsaki napolnitvi greznice.
POSTOPANJE PODJETJA V PRIMERU, KO GREZNICA ALI MKČN NI DOSEGLJIVA ZA IZVEDBO STORITVE PO KRIVDI UPORABNIKA STORITVE
V to kategorijo spadajo greznice ali MKČN uporabnikov, ki imate svoje greznice ali MKČN locirane na takem mestu, da se jih s specialnim vozilom ne da izprazniti oz. so greznice ali MKČN geografsko na območjih, do katerih zaradi logističnih preprek ni mogoče dostopati s specialnim vozilom (visokogorje, mostovi z omejitvijo teže, neustrezna širina dostopnih poti,…). Skladno z Uredbo morate taki uporabniki sami poskrbeti za predajo grezničnega blata ali blata iz MKČN izvajalcu javne službe. Komunala Tolmin d.o.o. in uporabnik se dogovorita o načinu izvedbe storitve v režiji uporabnika in o terminu prevzema blata na centralni čistilni napravi.
OPROSTITEV PLAČEVANJA STORITVE PRAZNJENJA IN OBDELAVE ZA LASTNIKE KMETIJSKEGA GOSPODARSTVA
Izjeme pri izvedbi in zaračunavanju storitve čiščenja so skladno z Uredbo o uporabi blata iz komunalnih čistilnih naprav v kmetijstvu (Ur. l. RS, št. 62/08, 44/22 – ZVO-2) dovoljene za blato, ki nastaja na kmetijskem gospodarstvu, na katerem se komunalna odpadna voda meša z gnojevko oziroma gnojnico ter skladišči najmanj 6 mesecev pred uporabo za gnojilo v kmetijstvu. V vseh drugih primerih je uporaba blata iz greznic, nepretočnih greznic in MKČN z zmogljivostjo do 50 PE za gnojilo v kmetijstvu prepovedana.
Izjeme so dovoljene samo v primeru, če uporabniki greznice ali MKČN z zmogljivostjo, manjšo od 50 PE, izvajalcu javne službe predložite pisno izjavo, da je uporaba blata za gnojilo v kmetijstvu v skladu s predpisom, ki ureja uporabo blata iz komunalnih čistilnih naprav v kmetijstvu.
Uporabniki vložite izpolnjeno vlogo za oprostitev izvedbe in plačila storitve na sedežu Komunale Tolmin d.o.o., Poljubinj 89h, 5220 Tolmin ali jo pošlje po pošti oz. e-pošti (info@komunala-tolmin.si). Vlogo najdete na povezavi: https://www.komunala-tolmin.si/obrazci/
Vlogo morate uporabniki obnavljati na vsaka 3 leta, v nasprotnem primeru se prične zaračunavati storitev praznjenja in obdelave skladno z veljavnim cenikom Komunale Tolmin d.o.o. V vmesnem obdobju (teh 3 let) upravičenci nimate nikakršnih obveznosti do izvajalca javne službe. V skladu z novo zakonodajo pa morate od 1. 1. 2016 dalje obvezno voditi evidenco, ki mora vsebovati podatke o datumu in količini odstranjenega blata iz greznic ali MKČN ter podatke o mešanju z gnojevko ali gnojnico. Evidence je potrebno hraniti najmanj 5 let, ker jih lahko na vpogled zahtevajo izvajalec javne službe ali pristojne inšpekcijske službe.
Podrobnejša navodila dobite na internetni strani podjetja in na tel. št. 05 38 19 324.